Українська служба Бі-Бі-Сі підготувала програму, присвячену Інтернет-торгівлі в Україні. Одним з експертів, запрошених на програму, був керівник Інтернет-проекту «Рідна мода»® Володимир Щербина.
Завантажити подкаст “Чому в Україні не розвиваються банківські послуги та торгівля через Інтернет?”
4 MB, тривалість 9 хвилин
На закупи – до інтернет-магазину
Анастасія Зануда
Бі-Бі-Сі, Київ
Із зростанням української інтернет-аудиторії, інтернет-торгівля набуває в Україні дедалі більшої популярності, тоді як обсяги звичайної торгівлі під час кризи відчутно скоротилися. Оглядачі кажуть, що це найбільш прогресивна та платоспроможна аудиторія.
Але при всій “просунутості” лише кожен десятий покупець використовує банківські картки для розрахунків в Інтернеті. Так само майже не розвивається інтернет-банкінг, тобто здійснення банківських розрахунків в режимі он-лайн. Головні причини – недовіра до банків, до систем безпеки розрахунків та консервативність українців.
Згідно із останніми дослідженнями компанії інтернет-маркетингових досліджень Gemius, навіть у кризовому 2009 році українська інтернет-аудиторія зростала. Виконавчий директор компанії Дмитро Лисюк каже, що лише на початку року темпи росту дещо пригальмувалися, але вже восени місячні темпи зростання аудиторії складали від 2 до 7%. На січень 2010 року українська інтернет-аудиторія складала близько 8.5 мільйонів осіб у віці від 14 років. За словами пана Лисюка, інтернет-аудиторія є дуже цікавою для рекламодавців, адже її більшість є соціально активною та фінансово забезпеченою. Але при цьому, як твердить представник дослідницької компанії Gemius, майже половина такої “просунутої” аудиторії вважають розрахунки в Інтернеті “небезпечними:”
“Найцікавіша для рекламодавців група у віці від 25 до 44 років, соціально активні та платоспроможні люди, – складає в українському Інтернеті 49%, тобто майже половину усієї аудиторії. Але найпопулярніший спосіб оплати наразі – це готівкою при доставці товару. І в цьому зацікавлені обидві сторони – і магазини, і покупці. В ході наших досліджень 46% опитаних відповіли, що вони вважають покупки з оплатою через інтернет небезпечними. І це є дуже великою перепоною на розвитку електронної комерції. Тобто традиції та навички купувати в Інтернеті у нас поки що не склалися.”
Кому і чим вигідний інтернет-магазин?
Тим часом учасники ринку оцінюють добовий оборот інтернет-торгівлі тільки у Києві у кілька сотень тисяч доларів, при чому ця торгівля є переважно роздрібною, а товари порівняно недорогими. Загальний річний обіг українських інтернет-магазинів експерти оцінюють у близько 1 мільярд доларів. Зростання популярності інтернет-торгівлі в Україні пояснюють у першу чергу тим, що витрати на запуск інтернет-магазину складають від 2 до 15 тисяч доларів, що неможливо порівняти із витратами на відкриття реального магазину. До того ж, за різноманітністю асортименту та цінами інтернет-магазини складають серйозну конкуренцію звичайним магазинам та навіть торгівельним мережам.
Керівник інтернет-проекту «Рідна мода»® Володимир Щербина каже, що за допомогою інтернету йому вдалося уникнути захмарних платежів за оренду приміщення для магазину, а також розширити коло клієнтів. Лише за останній місяць кількість відвідувачів сайту «Рідна мода»® зросло з 12 до 20 тисяч (це кількість відвідувачів за місяць – прим. Рідна мода) – каже пан Щербина:
“Оренда приміщень справді зараз є дуже дорогою. А другим фактором для нас було те, що інтернет охоплює більшу територію. Тобто, якщо крамниця, яка була у нас в Києві, працювала тільки на Київ, то зараз ми покриваємо всю Україну, і у нас, що цікаво, регулярно серед замовників зустрічаються адреси з різних областей, із сіл, в яких вже є принаймні окремі точки доступу до інтернету. Крім того, наші речі навіть інколи і з-за кордону замовляють.”
Не довіряємо, а тому перевіряємо!
Водночас, на сайті «Рідна мода»®, як і багатьох інших інтернет-магазинів, клієнтам пропонують оплату не через той таки інтернет, а через пошту або через кур’єра після отримання товару. Володимир Щербина каже, що це пояснюється недостатнім розвитком банківських послуг у цій галузі, недовірою до банків, а також певними упередженнями українців, які хочуть спочатку побачити товар, а вже потім розраховуються:
“По-перше, у нас ще не дуже розвинена система банківських електронних платежів. А по-друге, на сьогодні є масова недовіра до банківської сфери, тому багато хто свідомо не хоче розраховуватися, доки не отримає товар. Тобто, це недовіра і до банківської системи, і до інтернет-торгівлі. Якщо у магазині людина на власні очі бачить товар, і може його помацати, то в Інтернеті, коли людина замовляє, вона на сьогодні не захищена. Тому заздалегідь висилати гроші за те, що ще вживу не бачив, а тільки на фото, переважна більшість людей не хоче.”
Водночас експерт компанії Gfk Ukraine Дмитро Яблуновський каже, що розрахунки готівкою є найбільш поширеними серед власників та клієнтів українських інтернет-магазинів не в останню чергу тому, що це дозволяє приховувати доходи. Керівник інтернет-проекту «Рідна мода»® це спростовує, твердячи, що навіть поштові розрахунки здійснюються через банківські платіжки, а відтак можливості для приховування доходів немає. Утім, представник Gfk Ukraine визнає, що при загальному стрімкому розвитку інтернету, інтернет-торгівлі та інтернет-послуг, інтернет-розрахунки майже не зростають. Показником цього є незмінно низький відсоток інтернет-банкінгу – каже Дмитро Яблуновський:
“Коли ми дивимося на рівень користування інтернет-банкінгом, то частка досить мала – вона коливається біля 1%, і значних, кардинальних змін ми не спостерігаємо. Багато хто просто консервативно налаштований проти таких інноваційних послуг, зокрема, і інтернет-банкінгу, проте насправді не так вже й багато людей самі постраждали від інтернетного шахрайства, тут діють стереотипи. Тобто, якщо говорити про якісь реальні бар’єри, то це, скоріше, традиційність, стереотипність мислення, а не реальні випадки шахрайств.”
Банки закликають до пильності
Водночас на початку березня Національний банк України поширив між українськими комерційними банками листа, у якому йшлося про те, що кількість шахрайських операцій із платіжними картами, випущеними українськими банками, збільшилася у 6.5 разів у порівнянні із 2008 роком, а сума збитків від цих операцій зросла майже удвічі. При цьому НБУ зобов’язав банки якомога швидше перейти на платіжні карти із захисним чіпом, а не зі магнітною смужкою, якою нині захищені 93% активних платіжних карт в Україні, кількість яких впродовж 2009 року скоротилася на чверть.
Керівник департаменту карткових програм одного з найбільших українських банків каже, що українці неохоче використовують банківські картки для розрахунків в Інтернеті не через недовіру до банків, а через неповну довіру до інтернет-магазинів. Він також закликає власників інтернет-магазинів забезпечувати клієнтів безпечними каналами передачі даних та пропагувати це.
“Перше – це довіра. Звичайно, брендовані імена, які походять з-за кордону, наприклад, той же E-Bay, вони пропагують оплату картками, а також наші інтернет-магазини, які відомі клієнтам на ринку, у них процент сплати картками є досить високим. Якщо казати про нові магазини, то ту, передусім, іде психологічний момент, а по-друге, для того, аби була довіра, треба мати безпечний канал проведення платежу. Тобто торговець має пояснити на додатковій сторінці, як забезпечується безпека. Крім того, сам клієнт має впевнитися, що його платіж буде безпечним. Для цього торгівцю потрібно підключитися до системи оплати 3D Secure, а клієнту потрібно, якщо його банк-емінет не підтримує цю технологію, використовувати окрему картку для інтернет-платежів.»
Банкір також пропонує тим, хто збирається опанувати інтернет-платежі, оформити додаток до свого звичайного рахунку, на якому встановити жорсткіші ліміти перерахування коштів.
Про майбутнє інтернет-комерції
Що ж до перспектив розвитку інтернет-банкінгу, то тут, як каже працівник банку, вирішальним також є фактор психології:
“Зрозуміло, що ми повинні знову повернутися до психологічного аспекту. Наш громадянин звик до чого? Він приходить до банку, сплачує штраф, комунальні платежі, інше, і отримує квитанцію. Цю квитанцію він тримає у себе вдома у якійсь папочці. Якщо клієнти до цього звикли, то вони робитимуть так і надалі. Але ті клієнти, які спробували хоча б раз сплачувати свої рахунки через інтернет, не стояти у черзі, або не йти до банку у погану погоду, вони вже не повернуться до звичайних методів платежів. Крім того, на вимогу тих клієнтів, які звикли отримувати роздруковані квитанції із печаткою та підписом, деякі з банків надсилають поштою паперовий варіант підтвердження операції, здійсненої через інтернет.”
Із тим, що електронна комерція має майбутнє погоджується і виконавчий директор інтернет-маркетингової дослідницької компанії Gemius Дмитро Лисюк. За даними компанії, якщо 4 роки тому менше 40% користувачів Інтернету мали досвід покупок он-лайн, то у 2009 році їх частка зросла до 54%. А найголовніше, покупці бачать переваги інтернет-торгівлі:
“Більше половини українських користувачів Інтернету хоча б раз спробували щось купити на інтернет-сайтах. І вони знаходять у таких покупках суттєві переваги. Майже половина з них вважають, що такі покупки є дешевшими. 40% вважають, що покупки в Інтернеті економлять час. З такими перевагами важко сперечатися, і тому можна бути впевненими, що інтенсивність електронної комерції в Україні зростатиме, так само, як і в усьому світі”.
Джерело: |
Українська служба Бі-Бі-Сі |
Бажаєте спробувати щось купити через Інтернет? Заходьте до відділів нашої Інтернет-крамниці.
Для цього треба клацнути курсором на один із банерів, що розташовані справа зверху під написом «Купуй у нас», або під статтею. Наші відділи:
- сучасний український етнічний одяг
- українські патріотичні футболки
- український рок-одяг
Потрапивши до відділу, обирайте потрібний вам товар (товари). При тому не забувайте звертати увагу на те, чи є потрібний вам розмір в наявності. Крім того, багато речей робиться на замовлення, тому треба звертати увагу на те, скільки часу займає виконання замовлення, і які треба надати розміри, щоб річ була пошита точно по вашій фігурі.
Біля кожного товару, що вам потрібний, натискаєте кнопку “додати у кошик”. На сторінці “кошик” нічого не натискаєте, а повертаєтесь до сторінок інтернет-крамниці та продовжуєте натискати “додати в кошик” потрібні товари. А коли всі зберете, то треба зайти у “кошик” та натиснути кнопку “далі”. На сторінці, що відкрилась, треба занести свою поштову адресу (не забувайте про поштовий індекс), спосіб доставки (він єдиний: поштове відправлення післяплатою).
В полі “коментарі до замовлення” записати ваш розмір на всі товари або потрібні вам розміри на кожен товар (це, якщо берете різні речі на всю родину, і розміри потрібні різні).
Ми розсилаємо всі замовлені речі післяплатою через “Укрпошту”. “Післяплата” означає, що ви платите гроші на пошті при отриманні посилки. Сума оплати включає у себе вартість товару плюс вартість поштових витрат.
З 01 грудня 2008 “Укрпошта” вдвічі збільшила вартість поштових послуг, отже і вартість доставки наших товарів відповідно виросла. У нас на сайті програмно “вбито” вартість доставки 30.00 грн. Насправді при оформленні посилки ми вкажемо стільки, скільки насправді коштує пересилка вашого придбання – це залежить від ваги посилки та суми оголошеної цінності. Пересилка одної футболки обійдеться вам приблизно у 18 гривень, три-чотири футболки – приблизно у 20-25 грн., пересилка дорогої вишиванки «потягне» на 27-33 грн.
Якщо щось неясно – пишіть, питайте:
з організаційних питань – ridna.moda@meta.ua
з питань замовлення товарів – ridna.moda@gmail.com
Покупать в интернет-магазинах удобно и гораздо дешевле! А для жителей городов есть еще одно преимущество – бесплатная доставка!